VIETNAM

Så var vi kommet til en av de landene der vi hadde planlagt minst. Vi hadde ikke planlagt hvor vi skulle dra, hva vi skulle se eller hvor vi skulle bo - annet enn at vi skulle være to dager i Hanoi før vi dro videre. Nå har vi vært i Hanoi i over en uke, og om to dager tenker vi å dra videre.

Denne uken har vi blitt kjent med den vietnamesiske kulturen, maten og menneskene som bor her. Og vi er ganske sikker på at vi digger Vietnam. Vi digger Vietnam så mye at vi på et tidspunkt vurderte å droppe både Kambodsja og Laos, for å få lengre tid her. Og det kan se ut som at vi blir å droppe Laos, uansett. Vi er litt lei av å reise rundt fra sted til sted "i hui og hast".

Halong Bay
Høydepunket den siste uken har vært Ha Long-bukten. I 1994 kom bukten på UNESCOs verdensarvliste. Bukten er et av landets fremste turistmål, og det er ingen tvil hvorfor. Bukten har 1960 øyer, med utallige grotter og strender. En James Bond-film ble spilt inn der i 1997, og vi merket på guiden vår at de lokale er veldig stolt av det. Vi dro på cruise med Halong Party Cruise, sammen med 20 andre på vår alder. På soldekk var der solsenger, og mange hoppet fra toppen av båten. Vannet var rundt 30 grader, og det var en fryd å bade. Etter en natt på båten dro vi videre til en liten øy som de kalte for "Freedom Island". Der hadde vi to private strender, kajakkpadling, og mye annet! Vi nøt hvert øyeblikk.

Hanoi og turen videre
Tilbake i Hanoi var vi klar for å begynne å tenke på turen videre sørover i Vietnam. Vi har en båt som går fra Ho Chi Minh (sør i Vietnam) til Phnom Penh (sør i Kambodsja) den 6. oktober. Før den tid har vi litt over 2000 km å reise. Vi har valgt å reise langs bakken, i stedet for å fly. Det er billigere, og vi får sett mer av landet. Det siste vi måtte bestemme oss for var om vi skulle ta buss eller kjøre selv med motorsykkel. Siden bussen visst kan være litt utrygg, og bussjåførere korrupt - valgte vi motorsykkel. Da får vi sett hele landet, og vi får stoppe på de plassene vi selv ønsker.

Så de siste to dagene har vi brukt på å lete etter sykkel, og lære oss å kjøre. Vi dro innom en profesjonell butikk som solgte sykler og scootere, der de også hadde kjøretimer. Kristoffer var allerede en mester på å kjøre, så han tok det ganske kjapt. Jeg trengte litt mer øving, men har kommet meg nå på dag 2. Det verste med å lære seg å kjøre er at man må lære seg å kjøre i en stor by. Men det går så fint! De på den butikken var tålmodig, og lot oss prøve så lenge vi ville. Vi sa vi skulle komme tilbake i dag for å se på sykkel, men møtte to backpackere fra Sverige i går som skulle selge sine sykler. Honda WiN 2016-modell, 110cc, til 400$ pr. stk, inkludert hjelm og bagasjestropp. Vi hadde vurdert å kjøpe eldre sykler, men når vi hørte fra andre at de ikke anbefalte det slo vi til - og kjøpte sykler fra svenskene. De hadde i tillegg gode erfaringer å dele med oss, og det likte vi godt.

Nå gleder vi oss bare til å komme ut av byen og på bredere veier. Og vi gleder oss til å se resten av Vietnam.

Her er ruten vår de kommende dagene: