Hva skjer, Thailand?

Vi har vært i Thailand i litt over en uke nå, og trives veldig godt! Det har nok noe med den gode og billige maten å gjøre, og at menneskene her er så snille. Vi føles oss trygg her, og vi føler vi kan stole på folk. Det var godt å komme hit etter å ha vært i de litt røffere nabolandene; Kambodsja og Vietnam.

Det er litt rart at vi liker Thailand så godt, egentlig. Vi hadde ikke tenkt å reise hit i det hele tatt, fordi "alle andre reiser jo til Thailand". Vi ville ikke være så mainstream. Men så feil kunne vi ta! Vi skjønner godt at alle reiser til Thailand. Ting er enkelt her. Man kan komme seg fra plass til plass uten å bli robbet for penger. Turistbyråene er ikke totalt korrupt. Alt er så fint!

Vi startet med å besøke Bangkok når vi kom hit. Vi visste jo ingenting om landet på forhånd, så det var best å bli i byen i noen dager å bli kjent med byen - og å ha tid til å google neste destinasjon. Bangkok var en fryd for munnen og pengeboka. Middag får man kjøpt for 12 kroner og 1,5 liter vann for 3 kroner. Overnatting koster rundt 100 kr natten, og alt dette passer jo bra for vårt 300 kroners budsjett. Vi var å besøkte nattmarked med uhorvelige mengder deilig mat. Vi besøkte enorme kjøpesenter, og vi så Bangkoks høyeste bygning. Etter 6 dager i Bangkok fant vi ut at vi måtte flytte oss, og neste destinasjon ble øya Koh Chang.

Etter mange timer på buss og i båt var vi fremme i Koh Chang, og det regnet. Herregud, det regnet. Sekkene ble våte gjennom regntrekket i det vi ble kjørt fra fergeleiet til gjestehuset i en pick-up med seter og tak på lasteplanet. Når vi ankom gjestehuset (som vi på forhånd visste hadde dårlig service, men som var billig) lette vi etter resepsjonisten i 5 minutter før hun kom gående opp veien og fikk sjekket oss inn. Vi er vant til dårlig service, men ikke så vant til at det ikke er noen folk i resepsjonen i det hele tatt.

Dagen etterpå våknet vi til solskinn, og ei nydelig strand. Endelig! Strender er høyt verdsatt på denne turen, siden de ikke oppstår så ofte. Noen ganger er jeg redd jeg er like hvit som når jeg dro hjemmefra, når jeg kommer hjem igjen. Neida. Joda. Koh Chang er i alle fall en nydelig øy, og vi leide oss scooter en dag for å få sett litt mer av den. Øyen består av strender, fiskelandsbyer, vakre fossefall (som vi ikke har råd til å betale for å se...) og turister. På kvelden kommer det boder på gatene, og vi får kjøpt oss kebab, pad thai eller pannekake med nutella på til en billig penge.

Etter denne uken skal vi begynne å se etter en ny destinasjon i Thailand, og vi får se hvor vi havner. Vi har begynt å snoke litt på frivilligarbeid, og håper vi får noe til. Da kan vi kanskje spare litt penger! Hurra!