"Jeg kommer aldri tilbake igjen"

9 dager har gått siden sist vi skrev på bloggen, og vi har lagt bak oss en del byer og tettsteder siden vi var i Nha Trang. Først må vi si at førsteinntrykket av Nha Trang var riktig... Byen var fylt med russere, og det gjør noe med en plass - når man besøker Vietnam. Vi dro raskt videre derfra til fjellbyen Da Lat, sammen med vennene våre Ásdis og Einar fra Island. Der hadde vi en dag sammen, før de reiste videre til Indonesia. Vi har stort sett reist sammen siden vi møttes på cruiset i Hanoi, og vi kommer til å savne å ikke ha dem i samme land lengre. Heldigvis er det ikke så langt fra Norge til Island.

Fra Da Lat kjørte vi videre til Mui Ne, og overnattet på et meeget fint hotell til 68 kr natta. Hadde vi hatt mer tid, hadde vi nok blitt der lengre. Vi var nødt å skyndte oss til Ho Chi Minh, og få solgt motorsyklene våre - slik at vi kunne dra videre til Kambodsja før visumet gikk ut. Vi klarte å selge syklene på første dag, og brukte hele kvelden på å lære våre kjøpere å kjøre motorsykkel. Vi lærte dem det vi kunne, og nå er de på vei til Hanoi. I Ho Chi Minh couchsurfet vi hos Drachan og familien hans. De lagde oss nydelig vietnamesisk mat, og passet på at vi hadde det fint!

Fra Ho Chi Minh booket vi en tur til Phnom Penh i Kambodsja. Turen startet i går, og vi har vært i regionen rundt Mekong-elven siden da. Vi har fått sett litt av kulturen rundt elven, selv om noe føles veldig organisert og lite autentisk. En del vietnamesere er også sykt pengegriske, og det føles svært ubehagelig i blant. Dette har vi opplevd mest i byene, og vi har følt oss mer trygge når vi har vært på landsbygda. Nå befinner vi oss i grensebyen Châu Doc, og i morgen tar vi en speedbåt inn til Kambodsja.

Vietnam har vært moro! Vi har spist streetfood i Hanoi, vært på partycruise i Halong Bay, kjørt motorsykkel fra nord til sør, lært oss å kjøre motorsykkel, sett smilende barn langs veien, møtt snille lokale som hjelper oss, badet på fine strender, sovet på noen deilige hotell og ikke minst spist og drukket mye godt. Men Vietnam har også vært ufattelig kjipt. Det er tungt å reise i et land der du ikke kan stole på noen. Å måtte passe på hva du spiser/drikker til en hver tid, aldri på korrekte priser på ting du har lyst å kjøpe, følt kjøpepress der du ikke tør annet enn å kjøpe varen, og å alltid passe på hvor du har lommeboken.

Vi blir nok aldri å dra tilbake til Vietnam. Men vi takker for titten!
Nå stikker vi til Kambodsja.